#018 – Hiteltanácsadó választása

Általánosságban

Alapvetően 2 irányból közelíteném meg a miértet. Az egyik irány az ügyfél, vagyis a megbízó szemszögéből. Esetében miért érdemes „tanácsadót” választania és kit válasszon? Mire figyeljen?

A „szakértő” kifejezésre a bicska nyílik a zsebemben. Ennek pedig története van. Nem is olyan régen egy reggeli rádióműsort hallgattam és a műsorvezető felvezette a témát, gazdasági kérdésről volt szó. Már pontosan nem is emlékszem, hogy mi volt a téma, azonban egy másodéves Corvinus diákot mutatott be a téma szakértőjeként! Ez kivágta a biztosítékot Nálam. Ezért gondolok pejoratívan a „szakértő” kifejezésre. Válhat valaki szakértővé, amennyiben eltölt néhány évtizedet a tanácsadói pályán. Azután ezt a tapasztalati tudást mentoráláson keresztül átadja a munkatársainak, kollégáinak.

Hitelszakértő kontra banki alkalmazott

Amennyiben egy vállalkozás vezetője ráeszmél arra, hogy szüksége van a vállalkozásban külső forrásra, banki hitelre, kicsit meg is ilyed. Hiszen hazánkban nem 2-3 pénzintézet található, hanem bizony jóval több. (A teljesség igénye nélkül a kereskedelmi bankok: OTP Bank Nyrt., MKB Bank Nyrt., Raiffeisen Bank Zrt., CIB Bank Zrt., Erste Bank Hungary Zrt., UniCredit Bank Hungary Zrt., Takarékbank Zrt., Magnet Magyar Közösségi Bank Zrt., Kereskedelmi és Hitelbank Zrt., Bank of China Hitelintézet Zrt., Duna Takarék Bank Zrt., KDB Bank Európa Zrt., Polgári Bank Zrt.,… és még megannyi szakosított pénzintézet.). Nem egyszerű, ha valóban megfizethető forráshoz akar jutni a vállalkozó.

Arról nem is beszélve, hogy az egyes bankok, bankfiókjaiban mennyire eltérő tudással és tapasztalattal képzet „szakértők”/referensek ülnek és próbálnak túlélni a havi fizetésükért. Nem vagyok benne biztos, hogy a teljes banki termékválasztékot ismerik és ajánlani is tudják. Ismernek párat és abból fognak ajánlatot tenni. Ritkán találkozom valóban olyan banki alkalmazottal, aki kellőképpen kíváncsi is az ügyfélre és nem termékeladásban érdekelt, hanem a vállalkozó igényeinek megfelelő ajánlatot, megoldást akarja adni. Sőt olyan banki munkatársat sem láttam sokat, aki megmondja az ügyfélnek, hogy menjen át egy másik bankba, mert itt nem tudnak neki segíteni, nincs megoldás a vállalkozó problémájára. (Tisztelet a kivételnek!)

Egy külsős tanácsadó – ha valóban szakértő – akkor felkészült az egyes bankok feltételeit vezeti össze, a vállalkozó, a vállalkozás érdekeit szem előtt tartva. Szándékosan hanyagolom a legkedvezőbb, leghatékonyabb szavakat… Mert a vállalkozó a megoldást keresi a finanszírozási problémájára. Még abban az esetben is, ha egy kicsivel drágábbat kap, de azt oldják meg, amire valóban szüksége van.

Itt jön a valóban tanácsadói hozzáállás, amely a vállalkozót, kérdezi ki, és térképezi fel, hogy mire van szüksége. Nem dönti el előre, hogy mit akar eladni neki. Hanem kérdez, beszéltet és kérdez. Keresi a gazdaságos megoldást.

Más kérdés, hogy a vállalkozó sem fogja bejárni Tolnát – Baranyát a hiteligényével. Mert bemegy a saját számlavezető bankjához, talán még azon kívül egy, kettőhöz. De nem térképezi fel a teljes bankszektor ajánlatát. Sem ideje, sem türelme, sem hozzáértése nincs.

Valamint az első, számlavezető bankjában olyan kérdéseket tesznek fel, olyan dokumentumokat kérnek, amik a számára, hieroglifának tűnnek, és egy egészen érdekes érthetetlen nyelven beszélnek vele, magyarul, de mégis érthetetlenül. Ezt a kellemetlenséget nem fogja vállalni több helyen. Még csak az kellene, hogy „tudatlan” vállalkozónak nézzék és a háttérben kinevessék. Előítélet.

A vállalkozói pénzügyek bizalmi kérdés. A legjobb, ha ajánlás útján kapunk hozzáértő tanácsadót. Egyik ügyfelünk, vevőnk, beszállítónk elmeséli, hogy milyen segítséget kapott, milyen szolgáltatást. Amennyiben az nincs, akkor kell jól körülnézni a piacon. Azt tapasztalom, hogy lakossági tanácsadóból, közvetítőből Dunát lehetne rekeszteni, de vállalati már jóval kevesebb van. Valóban hozzáértő meg még kevesebb. Kitartás a keresgéléshez.

Igyekszem oktatni a kollégáimat, azonban azt veszem észre, hogy ha a közvetítő nem akar tanulni, vagy nincs hozzá érzéke, akkor sohasem lesz tanácsadó, csak közvetítő.

Szükséges a releváns iskolai végzettség, nem árt, ha van némi élettapasztalata és vállalkozói attitűd. Legalább részben értse meg a vállalkozói létet. Aktívan keresse a megoldást. Gondolkozzon közösen a vállalkozóval. Így viszont számít a személyisége is, a habitusa. Passzoljanak a tanácsadó és az ügyfél. Képes legyen felvenni a ritmust és az elvárásoknak is feleljen meg.

Amint megvan ez az összhang, tessék mindent tisztán elmondani a tanácsadónak. Mivel az összes fontos és lényeges információ birtokában tud javasolni, az ügyfele pedig választani és dönteni!

Számomra mit jelent a tanácsadó?

Mint ügyfél (vagyis, ha Én lennék az ügyfél, mit várnék el tőle):

Amennyiben megbízó vagyok az alábbiakra figyelnék oda. Hol, milyen iskolá(k)ban végzett (Iskolai végzettség). Milyen munkákat végzett, milyen ügyfelei voltak? (tapasztalat, referenciák) Nehezen elvárható agrár területen egy fővárosi tanácsadótól, hogy értsen az állattenyésztéshez, mezőgazdasághoz.

Van-e olyan ügyfele, akit ismerek, vagy van, akitől meg lehet, kérdezni, hogyan dolgozik? (referencia)

Emberileg el tudom-e fogadni? (személyiség, korrektség, nyíltság)

Ismeri a jelenlegi piaci szereplőket, és azok által adott lehetőségeket.

Mint tanácsadó (vagyis, mint tanácsadó mit kívánok adni az ügyfeleimnek):

Legfontosabb számomra az alapvető tudás és kíváncsiság. Tanácsadóként felkészülök az ügyfélből. Beszámolói, cégkivonata, weblapja alapján – már ekkor sokkal többet tudok róla, mint bármelyik banki referens – és igyekszem „belebújni” a bőrébe. Természetesen a kellő alázattal, de kellő tudással felvérteve. Elmeséli milyen helyzetben van és mit szeretne, mi a cél, milyen eredményt vár. Ekkor történik meg az, hogy ha Én lennék az Ő helyében mit lenne érdemes tenni. Figyelmeztetve arra is, ha netán túlvállalná magát! Mindezt úgy, hogy végig ott állok az ügyfél mellett a teljes hitelezési folyamata során az utolsó törlesztőrészlet megfizetéséig, vagy azt követően is, ha igényli.

Javaslom így válasszanak tanácsadót!

Van tapasztalata hiteltanácsadók terén?

Akár pozitív vagy negatív értelemben. Szóljon hozzá a blogbejegyzéshez! (Kérem azért ügyeljen a trágár és obszcén kifejezésekre, azokat ne használja!)

Bp., 2023.02.24.